BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, January 27, 2011

Cerita Sekarang

Waa..ku punya blog dah mula berkarat..hehe..xpe la tulis jer skit2..kesibukan dengan exam ni memang jauhkan ingatanku kt blog ni..alolola..kesiannye blog aku ni, Cik Meaw. Erk, kenapa Cik Meaw pulak..Hmm. aku pun tak tau. Tapi aku suka Meaw2..dah2 lain kisah ni..


Apa-apa pun lepas exam ni boleh la balik rumah jumpa ayah dan ibu tercinta..Hehe..Ma, Along rindukan masakanmu..Abah, Along rindukan leteranmu...hehe..kantoi..Adik-adikku..rindu nak gaduh2..hoho..tggu kepulanganku..^^

Sunday, January 16, 2011

Tika Dinihari-Devotees

video


Oh Tuhanku
Tiada indah di malam yg ini
Melainkan dengan bermunajat kepadamu
Tiada indah suatu hari yg Aku lalui
kecuali dengan patuh kepadamu

Oh Tuhanku
Tiada indah hidup di dunia
melainkan berzikir dan menyebut namamu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi
kecuali dengan kempunan mu

Ya Allah Tuhanku
Yg merubahkanku Tetapkanlah
Hatiku Moga sentiasa
Dalam Agamamu
Jua taat akan perintahmu

Tuhan
Usah bebankan kami
Dengan bebanan yang berat
Seperti
Yang pernah kau berikan
kepada umat yang terdahulu Dari kami

Tuhan
Jangan Pikulkan Kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah Dosa-Dosa
Rahmatilah Kami

Tuesday, January 11, 2011

Menjadi TUNANG orang tanpa kita sedar^^

Jika seorang lelaki menyatakan hasrat kepada seorang perempuan untuk dijadikan isteri dan wanita itu bersetuju, adakah ia dikira bertunang walaupun ibu bapa perempuan itu belum tahu atau tidak kenal pihak lelaki?


Jawapan

Makna pinang dari segi syarak adalah pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin kepada pihak perempuan. Apabila pihak perempuan berkata setuju, maka perempuan itu sudah dikira menjadi tunang kepada lelaki tersebut.

Contohnya apabila seorang lelaki berkata kepada seorang perempuan, "Aku ingin jadikan kamu sebagai isteriku."
"Kahwin la dengan kita bila-bila," jawab perempuan tersebut.

Maka dari segi hukum syarak, tatkala pihak perempuan itu bersetuju, dia telah menjadi tunang kepada lelaki tersebut; walaupun ia disebut dalam telefon.

Jadi, haram bagi lelaki lain untuk masuk meminang jika hal itu diketahui. Namun jika pihak lelaki lain yang ingin masuk meminang itu tidak tahu, maka ia tidak haram.

Bagaimana dengan kebiasaan orang Melayu yang menghantar rombonganmeminang untuk lelaki meminang perempuan?

Ia hanyalah adat Melayu, dan tiada kena mengena dengan hukum Islam. Antara hukum Islam dan hukum adat, mana satu lebih penting?

Namun tiada masalah dengan adat Melayu itu, cuma dari segi hukum Islam, bertunang itu adalah apabila seorang perempuan itu bersetuju dengan hasrat pihak lelaki untuk menjadikannya seorang isteri.

Bagaimana Jika Perempuan Itu Ketiadaan Ibu Dan Ayah?

Mengikut hukum syarak, jika perempuan itu persetujuannya sudah diizinkan oleh syarak seperti perempuan yang cerdik, yang sudah baligh dan sebagainya, ia sudah dianggap bertunang jika dia bersetuju dengan pelawaan lelaki yang menyatakan hasrat mengahwininya.

Apabila perempuan itu persetujuannya tidak menepati hukum syarak seperti belum baligh, gila dan lain-lain, maka wali diperlukan untuk menjawab 'pinangan' tersebut.

Kesimpulannya, kita perlu berhati-hati kerana kita boleh menjadi tunang orang tanpa kita sedar. Pastinya ramai yang tidak tahu dan perasan akan hakikat ini.

Sekiranya kita memang betul-betul sudah menjadi tunangan orang, bacalah artikel'Disiplin Islam Dalam Pertunangan' dan 'Bagaimana Bercouple Cara Islam?'.

Sunday, January 9, 2011

Cinta Si Rama-rama^^

Pada suatu ketika dahulu, ada seekor rama-rama berpindah ke tempat yang lebih banyak makanannya. Seminggu di sana, rama-rama itu meminati seekor pepatung. Namun, rama-rama itu tidak dapat mendekati pepatung tersebut kerana berlainan jenis. Kerana diselubungi perasaan malu, rama-rama itu tidak cuba meluahkan perasaannya. Hari-hari yang dilaluinya hanya digunakan untuk mencari makanan sebanyak-banyaknya.


Tidak lama kemudian, rama-rama itu mendapat peluang untuk mendekati pepatung itu, tetapi tidak juga digunakan untuk merapatkan lagi hubungannya dengan pepatung itu. Mereka hanya berkenalan sekadar teman biasa iaitu teman berlainan jenis.


Rama-rama itu sentiasa mengambil tahu tentang keadaan pepatung itu. Pepatung itu pula tidak sedar bahawa dirinya mempunyai peminat rahsia. Setiap kali rama-rama itu bertembung dengan pepatung yang diminatinya, dirinya cuma berlagak biasa. Jika rama-rama itu tahu di mana pepatung tersebut berada, dia cuba untuk mengelakkan diri dari berjumpa dengan pepatung itu.


Lama-kelamaan rama-rama itu sedar bahawa tidak sepatutnya dirinya meminati kaum yang berlainan jenis. Walaupun begitu, perasaannya untuk meminati pepatung itu tidak dapat dibendung jua.


Akhirnya, rama-rama tersebut mengambil keputusan untuk hidup dengan apa yang ada. Perasaannya pada pepatung itu hanya diletakkan jauh di sudut hatinya tapi masih berharap pepatung itu akan mengetahui perasaannya.

Wednesday, January 5, 2011

Hayatilah..^^



Suatu hari, Imam Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya.

Ia bertanya : “Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?
Mereka menjawab:”Orang tua, guru, kawan, dan sahabat.”
Ia menjawab: “Benar, tapi yang paling dekat dengan kita adalah mati. Sebab setiap yang bernyawa pasti akan mati.”

Lalu ia meneruskan:”Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini?
Mereka menjawab:”Negara Cina, bulan, matahari dan bintang-bintang.”
Ia menjawab: “Benar, tapi yang paling jauh adalah masa lalu. Dengan cara apapun kita tidak dapat kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu, kita harus menjaga hari ini dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran agama.”

Kembali Imam Ghazali bertanya:”Apa yang paling besar di dunia ini?”
Mereka menjawab:”Gunung, bumi dan matahari.”
Ia menjawab: “Semua benar, tapi yang paling besar adalah nafsu. Kita harus berhati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu membawa kita ke neraka.”

Selanjutnya: ”Apa yang paling berat di dunia ini?
Ada yang menjawab:”Besi dan gajah.”
Ia menjawab: “Semua jawaban benar, tapi yang paling berat adalah memegang amanah.”

Pertanyaan kelima: ”Apa yang paling ringan di dunia ini?
Ada yang menjawab: kapas, angin, debu dan daun-daunan.”
Ia menjawab: “Semua benar, tapi yang paling ringan di dunia ini adalah meninggalkan solat. Gara-gara pekerjaan, kita meninggalkan solat.”

Dan terakhir: ”Apakah yang paling tajam di dunia ini?
Mereka menjawab serentak: “Pedang.”
Ia menjawab: “Benar, tapi yang paling tajam adalah lidah manusia. Kerana lidah, manusia selalu tajam menyakiti hati dan melukai perasaan saudara sendiri.”

Anugerah Kebaikan di Dunia^^


1. Mendapat taufik dan hidayah Allah s.w.t.
Orang yang mendapat taufik dan hidayah ertinya dia seorang yang dibantu oleh Allah untuk mengamalkan Islam.
2. Diberi kefahaman dalam agama
Untuk amalkan Islam perlukan kefahaman. Siapa yang diberi kefahaman tentang Islam juga dikira telah mendapat kebaikan di dunia. Orang Islam yang tidak diberi kefahaman tentang Islam oleh Allah akan mengamalkan apa yang disangkanya dari ajaran Islam tetapi sebenarnya menyeleweng dari Islam. Hidupnya tidak akan benar-benar selamat dan tak mampu menyelamatkan orang lain.
3. Dapat berbuat amalan soleh
Dengan kefahaman agama yang Allah beri, seseorang itu dapat berbuat amal soleh. Ini juga merupakan kebaikan di dunia kerana hidup akan terisi perkara baik dan tidak terumbang-ambing.
4. Mendapat ilmu yang bermanfaat
Ilmu yang bermanfaat adalah panduan untuk mengisi hidup dengan perkara-perkara baik dan selamat.
5. Mendapat isteri yang solehah
Kebahagiaan hidup adalah perkara yang semua orang impikan. Kebahagiaan selalunya bermula di rumah. Siapa yang mendapat pasangan hidup yang baik patut bersyukur kerana di situlah tanda kebahagiaannya. Isteri atau suami yang baik ini juga membantu seseorang mendekatkan diri kepada Allah.
6. Mendapat zuriat penyejuk hati
Betapa sejuknya hati kalau anak-anak taat, hormat dan tahu berbakti. Tanpa tiga perkara ini, tidak ada erti kepandaian, kedudukan dan jawatan tinggi yang dibangga-banggakan pada anak. Anak yang baik akan terus memberi manfaat setelah kematian kita. Pahala amalan baiknya hasil didikan kita terus mengalir kepada kita dan kita juga menerima kebaikan dari doa mereka.
7. Mendapat kawan-kawan yang solihin
Perkara ini juga disebut dalam hadis sebagai tanda kebahagiaan. Kawan yang baik akan tegur kesalahan kita dan mengajak kita buat baik. Kawan yang soleh atau solehah ini akan bawa kita ke jalan hidup selamat. Mereka tempat berkongsi masalah dan kegagalan, bukan hanya berkongsi senang dan kejayaan.
8. Kesihatan dan kesejahteraan
Dengan kesihatan yang baik, banyak perkara dapat dilakukan dalam hidup ini. Orang Mukmin memanfaatkan kesihatan untuk buat sebanyak mungkin kebaikan sebelum datangnya sakit. Kesihatan juga sering dikaitkan dengan kesejahteraan hidup.
9. Panjang umur di dalam ketaatan
Hampir setiap orang mahu hidup lama, kecuali orang yang putus asa dengan hidup. Paling baik kalau dapat panjang umur sambil berbuat ketaatan kepada Allah dan mendapat nikmat ketenangan. Orang Mukmin adalah orang yang hidupnya penuh ketenangan.
13. Berjaya menyucikan jiwa dari mazmumah 
Hidup tidak akan tenang jika hati penuh hasad dengki, tamak, takut, benci, keluh-kesah dan lain-lain sifat mazmumah. Tidak hairanlah dikatakan, orang yang bersih hatinya dari sifat mazmumah ini adalah orang yang mendapat kebaikan di dunia. Bila menghadapi musibah, dia sabar dan bersangka baik dengan Allah.
14. Mati di dalam kebaikan (Husnul Khotimah)
Ini merupakan penutup segala kebaikan di dunia bagi orang bertaqwa, (iaitu) orang-orang yang diwafatkan dalam keadaan baik oleh para malaikat.

Monday, January 3, 2011

The Eyes of an Eagle^^

-Carilah sesuatu perkara tanpa diberitahu...
-Pertemuan tanpa di rancang kadang-kadang lebih baik...
-Menguji teman sebelum jadikannya sahabat...
-Melakukan sesuatu tanpa mengharapkan sesuatu...
-Berbuat baik selagi mampu...
-Memendam rasa hanya menyeksa diri...
-Senang mempunyai 10 tetapi susah memiliki 1...
-Mencari isi lebih senang dari biji...

^^#All of this depends on situation#^^